Podiumkunsten - Home pc304

procedures

procedures

interne en externe procedure

Een belangrijk onderscheid is dat tussen de interne en de externe procedure. 

  • 'Intern' verwijst dan naar het gegeven dat het probleem binnen de organisatie behandeld wordt; dit kan zowel via een informele als een formele procedure zijn.  Ook als er een externe PAPSY bij betrokken is spreekt men nog over een interne procedure.
  • Pas wanneer men zich richt tot de sociale inspectiediensten, de politie of een bevoegde rechtbank is er sprake van een externe procedure.
     

luister- en informatiefase 

(= fase voorafgaand aan een interventieverzoek)

 
Een medewerker kan terecht bij de vertrouwenspersoon (VP) als die er is of de interne of externe PAPSY. In een eerste fase wordt het probleem goed omschreven en krijgt de medewerker de nodige info over wat hij kan doen om tot een oplossing te komen. Op basis hiervan kan de persoon beslissen welk soort interventie hij wil gebruiken.
 

interne procedure

 
informele procedure
 
Wie kiest voor de informele weg dient bij de VP of PAPSY een verzoek tot informele psychosociale interventie in. Tijdens de informele fase moet de VP/PAPSY niet rapporteren aan de werkgever en geen getuigen of andere betrokkenen bevragen. In bepaalde gevallen is de verzoeker al geholpen door een of meerdere persoonlijke gesprekken, waarin hij/zij ook advies kan krijgen over mogelijke oplossingen.
 
De verzoeker kan vragen aan de VP/papsy om te gaan praten met iemand anders in de organisatie (leidinggevende, HR-verantwoordelijke...). De verzoeker kan ook vragen om een verzoeningsprocedure te starten met de andere rechtstreeks betrokken persoon. Dit kan door beide personen samen aan tafel te zetten, maar ook door aparte gesprekken te voeren met beide betrokken partijen. De VP/papsy neemt enkel contact met iemand anders (andere persoon in de organisatie, rechtstreeks betrokken persoon, werkgever) als de verzoeker hiermee akkoord is.
 

De verzoeker kan altijd beslissen om de procedure stop te zetten. De informele fase eindigt als het probleem opgelost is, of als er geen resultaat bereikt wordt en de verzoeker verdere stappen wil ondernemen, bv. door een verzoek tot formele interventie in te dienen. De formele procedure kan enkel via de PAPSY, de rol van de VP eindigt daar.
 
 

formele procedure
 

Het verzoek tot formele psychosociale interventie wordt ingediend bij de PAPSY. Het houdt in dat de werkgever wordt gevraagd maatregelen te nemen die een oplossing bieden voor de psychosociale problematiek die de verzoeker op het werk ondervindt.

In een eerste analyse bekijkt de PAPSY of het wel degelijk om een psycho-sociaal risico gaat; afhankelijk hiervan zal hij het verzoek aanvaarden, of eventueel weigeren.
 

Daarna wordt het verzoek een tweede keer geanalyseerd, en gekwalificeerd als een verzoek met een “hoofdzakelijk collectief karakter” of een verzoek met een “hoofdzakelijk individueel karakter”.


Wanneer het volgens de verzoeker om geweld, pesterijen of ongewenst seksueel gedrag op het werk kan hij/zij een 'verzoek tot formele psychosociale interventie voor feiten van geweld, pesterijen of ongewenst seksueel gedrag op het werk' indienen. Dit wordt behandeld als een verzoek met een hoofdzakelijk individueel karakter, met een aantal bijkomende bijzonderheden.

 
Bij een formele procedure wordt de werkgever schriftelijk op de hoogte gebracht van het verzoek en de identiteit van de verzoeker. Ook de aangeklaagde wordt op de hoogte gebracht van de feiten. De PAPSY voert een onderzoek van de situatie, waarbij hij een aantal mensen zal bevragen. De bevraagden kunnen anoniem blijven. De verzoeker en de directe getuigen zijn in deze fase 'beschermd tegen represailles'. Na het onderzoek formuleert de PAPSY een advies aan de werkgever. De werkgever is niet verplicht het advies te volgen; hij is wel verplicht om maatregelen te nemen.
 

Wanneer er gevaar dreigt voor de werknemer, wanneer de aangeklaagde de werkgever is of deel uitmaakt van het leidinggevend personeel of wanneer er sprake is van discriminatie zijn er nog een aantal bijkomende bijzonderheden.
 

Een medewerker hoeft niet eerst een informele interventie aan te vragen, hij kan ook direct kiezen voor de formele weg.
 

meer info

 

werken met derden
 

Werknemers kunnen ook in contact komen met derden: klanten, leveranciers, dienstverleners...
Stagiairs en uitzendkrachten moeten behandeld worden als werknemers, niet als derden.

 

Wanneer een werknemer meent het slachtoffer te zijn van geweld, pesterijen of ongewenst seksueel gedrag vanwege een derde moet hij een verklaring kunnen laten opnemen in het register van feiten van derden van de organisatie. Dit wordt bijgehouden door de VP, de PAPSY indien intern of de IPA. Naast deze personen kan ook de werkgever het inkijken.


De werkgever moet er ook voor zorgen dat zijn werknemer passende psychologische begeleiding krijgt.
 

meer info

 

externe procedure

Mogelijke actiemiddelen:
 

 

Er wordt een onderscheid gemaakt tussen de procedures voor de bevoegde rechtbank op basis van het doel ervan. Als het slachtoffer wenst dat de dader van de onrechtmatige gedragingen of de werkgever die de welzijnsreglementering niet naleeft, strafrechtelijk wordt vervolgd, zal hij gebruik maken van de strafrechtelijke procedure. Wanneer hij daarentegen een vergoeding wenst te krijgen voor zijn schade, zal hij kiezen voor de burgerlijke procedure. Tenslotte kan de werknemer gebruik maken van de administratieve procedure wanneer hij een administratieve rechtshandeling wenst aan te vechten.
 

Daarnaast kan de dader van de onrechtmatige gedragingen ook disciplinair worden bestraft binnen de organisatie zelf.
 

 

sociaal fonds voor de podiumkunsten van de vlaamse gemeenschap
over het sociaal fonds sectorconvenant  
contact nieuwsberichten