podiumkunsten in Corona-tijden: interview met Sarah Algoet

21/04/2020


sarah algoetDe corona-maatregelen zette de geplande projecten van zangeres en stemcoach Sarah Algoet op de helling. In sneltempo ontwikkelde ze een webinar voor muziekleerkrachten over muziekeducatie via Zoom. En nu zet ze in op een langer traject van online coaching.

 

Welke impact heeft de corona-crisis op jouw praktijk?

Ik woon al enige tijd halftijds in Spanje. Van daaruit ben ik al een aantal jaren bezig met het onderzoeken van allerlei digitale mogelijkheden.

Ik bood al online coaching aan. Hiermee bereik ik tot hiertoe vooral een internationaal publiek. Mijn ervaring is, een beetje tot mijn frustratie, dat Vlamingen vaak veel weerstand hebben tegenover online coaching. Nochtans werkt dit echt. Voor veel mensen werkt het zelfs beter, vanuit de veiligheid van je eigen huiskamer. Je spaart bovendien tijd en geld omdat je je niet moet verplaatsen. Je hoeft niet in de file te staan …

Ik onderzocht ook de mogelijkheden van een langer online traject gekoppeld aan een community, maar dat idee liet ik varen omdat er meer IT en HR aan te pas zou komen dan stemcoaching … en dat laatste is wat ik wil doen, wat me energie geeft. Daaruit ontstond echter eind 2019 wel weer een ander project vocaldrawings.com, waar iedereen die bezig is met stemgebruik licenties voor digitale tekeningen kan aankopen. Helaas heeft de doelgroep die ik hiermee wil bereiken momenteel weinig middelen om hierin te investeren.

En ik was volop bezig met het organiseren van stemretraites, hier in Spanje. Hier kunnen mensen weg van hun dagdagelijkse beslommeringen, in de volle natuur, even helemaal focussen op hun stem. Via Erasmus+ konden leerkrachten bijvoorbeeld hier gratis aan deelnemen. Voor de periode maart-juni waren we ongeveer volgeboekt … Ook hier dus een fameuze streep door mijn rekening.

 

Maar je hebt intussen een nieuw elan gevonden…?

Ja, ik heb vrij snel mijn op stapel staande projecten (voorlopig) losgelaten en naar andere mogelijkheden gezocht.

In eerste instantie heb ik mijn vriend ondersteund in het organiseren van webinars voor zijn bedrijf, rond hoe je online opleidingen, vergaderingen, seminars enz. ook op een interactieve manier kan organiseren: een actueel thema! Van daaruit groeide het idee om dit ook toe te passen voor de doelgroep van mijn eigen praktijk, iets waar ik eigenlijk ook al jaren doe.

Ik bereik hiermee in eerste instantie muziekleerkrachten, maar ook andere leerkrachten van creatieve vakken zouden hier baat bij hebben. Voor een muziekschool in Brugge kreeg ik de opdracht om het hele team van muziekleerkrachten te coachen, een fijn project, met mooie resultaten. Ik merk echter vooral veel interesse bij leerkrachten, directies zijn echter vaak minder happig.

Mijn grootste focus nu is echter de uitbouw van een online cursus voor zangers en sprekers, een idee dat ik dus eerder al had. Maar in plaats van een eigen platform uit te bouwen, met alle techniciteit van dien, gebruik ik nu een Facebookgroep. Daarop kan ik het traject structureren via de optie van ‘social learning units’. De groep telt een vaste kern van actieve deelnemers, plus een veel grotere groep van mensen die volgen of achteraf de units en opnames bekijken, leerkrachten en ook veel studenten. Momenteel is alles nog gratis. Vanaf mei werk ik met een ‘pay what you can’-formule. En natuurlijk hoop ik hier op termijn een haalbaar verdienmodel aan te koppelen.

 

Wat zijn voor jou de positieve kanten van je huidige praktijk?

Met mijn Facebookgroep bereik ik veel deelnemers, met ‘het juiste profiel’, van ‘ideale klant’, de doelgroep die ik voor ogen heb. Er is veel interactie, tijdens de webinars, maar ook ‘achter de schermen’, voor en na… Ik krijg veel positieve reacties, ik ervaar veel dankbaarheid. Dat geeft me hoop voor de toekomst van wat ik ontwikkel, dat ik hier op termijn ook betalende klanten aan overhoud.

Ik vind ook dat de ontwikkeling van mijn online praktijk van mij een betere lesgever maakt. Het doet mij ‘vertragen’, meer nadenken over wat essentieel is. Ik ben meer bezig met faciliteren dan puur lesgeven. De student krijgt ook meer verantwoordelijkheid waardoor alles beter blijft hangen.

 

Wat zijn de uitdagingen?

Dé uitdaging is voor mij momenteel het vinden van een evenwicht tussen solidair zijn, gratis geven enerzijds maar ook niet té veel gratis weggegeven, zorgen dat ik financieel overleef. En hierin ook voor mezelf blijven zorgen.

 

Hoe zie jij je (professionele) situatie evolueren na corona?

Al bij al zie ik deze situatie als een opportuniteit die mij toelaat in de toekomst meer online, en dus location independent (vanuit Spanje) te kunnen werken, iets wat sowieso al een aantal jaren mijn doel is. 

 

Heb je 'tips', 'een boodschap' voor mensen in de sector, voor collega’s…?

Ik hoop dat mensen hun weerstand tegen het online gegeven een beetje overwinnen, het werkt echt! Momenteel zijn er even weinig andere opties, maar het zou goed zijn als we naar de toekomst toe meer naar gecombineerde trajecten kunnen gaan, wat we ook ‘fygital’ noemen, een combinatie van fysieke en digitale lesmomenten.
Specifiek voor lesgever: school je wel bij, zodat je er alles uit haalt wat erin zit, zoals bijvoorbeeld het interactieve aspect. Gedaan met het saaie online eenrichtingsverkeer.

 

Sarah Algoet

Sarah Algoet werkt sinds 2007 als stemcoach. Ze is onder andere gecertifieerd als Authorized CVT Teacher (Complete Vocal Technique). Zij startte met het coachen van zangers, maar gaandeweg breidde ze haar doelpubliek uit; ook als acteur, professioneel spreker in diverse contexten, ondernemer… kan je beroep doen op haar om te leren ‘spreken met impact’; iedereen kan zijn stem creatief leren gebruiken.

Ze begeleidt zowel individuen als groepen (in het Nederlands, Frans en Engels), treedt geregeld nationaal als internationaal op als spreker… een bezige bij!

Sarah zal voor ons een tweedelig webinar geven, voor zangers en acteurs actief binnen podiumkunsten en muziek. Daarin reikt ze een aantal tools en technieken aan om te zorgen voor je stem in tijden van fysieke en mentale stress.

 

sarah algoet

Sainctelettesquare 17
1000 Brussel

+32-(0)2-201 30 03
sociaalfonds(a)podiumkunsten.be

e-news vacatures, opleidingen of sectornieuws:

schrijf je in