Deze opleiding is afgelopen.
For Real Festival
Op vrijdag 29 november maak je tijdens het For Real festival in De Grote Post (Oostende) kennis met digitale podiumkunsten. Via workshops, demo’s, gesprekken en voorstellingen gaan we dieper in op het publiek en podium van de toekomst. We tonen ook concreet wat Mixed Reality, Artificiële Intelligentie en Robots kunnen toevoegen aan de beleving van het publiek.
Dit festival brengt digitale podiumkunstenaars samen met technici, programmatoren en directies van de Vlaamse en Brusselse podiumhuizen. Je kan er voorstellingen bekijken en via workshops en debatten dieper ingaan op de materie. Op die manier geraak je meer vertrouwd met dit genre en zet je mogelijk ook de stap om digitale podiumkunsten op te nemen in je programmatie.
Volg mee via livestream!
Kan je er fysiek niet bij zijn maar leer je graag bij over hoe podiumhuizen hun rol kunnen zoeken in de digitale wereld? Om 9u45 kan je de voorstelling van Hub-C en de keynote door Fredo De Smet via livestream meevolgen op deze pagina. Laat hieronder je mailadres achter en ontvang een herinnering met de livestreamgegevens in jouw inbox de dag voor het evenement. De link komt hier vrijdag online!
Gesprekken en workshops
Samen met Cultuurconnect organiseren we demo’s, workshops, gesprekken, lezingen en debatten in de zalen van De Grote Post.
9u00: Ontvangst met koffie & thee
9u45: Voorstelling van de Leer- en innovatiehub digitale transformatie
10u10: Keynote door Fredo De Smet
In een digitale wereld hebben cultuurhuizen een dubbele uitdaging. Hoe organiseren ze de digitale transformatie van hun werking en hoe kunnen ze ook digitaal artistiek werk aanbieden? Daarnaast moeten ze ook op zoek gaan naar hun opdracht in digitale omgevingen die meerdere functies vervullen en waar de publieke, politieke en commerciële ruimte samenvallen. Je leert er anderen kennen, je onderhoudt er vriendschappen, er worden opinies uitgewisseld, maar je kan er even goed schoenen kopen. Fredo De Smet neemt ons mee op een zoektocht naar een mogelijke rol voor de cultuurhuizen in deze omgevingen.
11u10 - 12u00: Keuze uit
Gaming in het podiumhuis
Horen games in een podiumhuis? Dienen ze vooral om een jong publiek aan te trekken of kunnen ze ook een meerwaarde bieden voor andere bezoekers? Bied je gaming het best aan op een gamefestival of kan je het ook permanent integreren in je werking? En kunnen games bezoekers verbinden met elkaar?
Peter Devisch, programmator van het Playtime festival in het Cultuurcentrum in Brugge, geeft zijn antwoorden op deze vragen. En Jafar Hejazi vertelt over zijn ervaringen met Bozar Arcade, waarbij games worden ingezet die niet enkel entertainen, maar waar ook bestaande percepties worden uitgedaagd.
Moderator van het gesprek is Marijn Lems, freelance cultuurjournalist met een sterke interesse in games.
AI voor het podium
NTGent verraste bij het begin van het theaterseizoen met Alva, een nieuwe ‘medewerker’ van het podiumhuis die volledig digitaal is. Alva moet uitgroeien tot een digitale huisartiest die interviews geeft, theaterstukken maakt en deel uitmaakt van de artistieke directie. Yves Degryse, een van de drie artistieke leiders van NTGent, doet de toekomstplannen met Alva uit de doeken.
Abdelhadi Baaddi is de bezieler van het Innovation:Lab in Utrecht waar theatermakers kunnen experimenteren met digitale technieken zoals Virtual Reality, maar ook met kunstmatige intelligentie. Hij vertelt over zijn ervaring met AI als hulpmiddel bij de creatie van een podiumvoorstelling.
Het gesprek wordt in goede banen geleid door Jan Pauly, consultant in technologie en innovatie binnen de muziek- en digitale entertainment sector.
12u00 - 13u00: Middagpauze
Keuze uit demo's en voorstellingen (meer info zie onderaan de pagina)
13u00 - 14u00: Keuze uit
Het podiumhuis van de toekomst
In Leuven gaat cultuurcentrum 30CC op zoek naar een invulling voor het digitale luik van de toekomstige podiumkunstensite. Veerle Van Schoelant gaat als programmator op zoek naar manieren waarop digitale podiumvoorstellingen kunnen ontstaan en hoe ze kunnen worden vertoond binnen en buiten de site.
Tijdens deze sessie inspireren we met verhalen uit Zwitserland. Fabienne Mathis is directrice van het Kleintheater in Zürich en bezielster van het Virtual Reality Lab, waarin het Kleintheater experimenteert met nieuwe vormen van theater, zoals we die in de toekomst mogelijk kunnen beleven. Yves Regenass is een Zwitserse freelance dramaturg, gamedesigner, theatermaker, docent en curator van festivals, zoals het Next Festival voor games, interactive kunst en digitaal theater. Welke inzichten kan hij bieden over het podiumhuis van de toekomst?
Jan Pauly, consultant in technologie en innovatie binnen de muziek- en digitale entertainment sector, gaat in gesprek met Veerle, Fabienne en Yves.
De Apple Vision Pro in het theater
Tot voor kort leverde Virtual Reality vooral meewarige blikken op in de theaterwereld. Maar kan de nieuwste generatie headsets de podiumkunsten toch nog op hun kop zetten? Met de lancering van de Vision Pro begin dit jaar, zette Apple zijn eerste stappen in de wereld van Virtual Reality. In deze workshop denken we na over wat deze brillen kunnen betekenen voor de toekomst van onze podiumkunsten.
Het gesprek wordt geleid door Abdelhadi Baaddi van het Innovation:Lab in Utrecht.
14u10 - 15u00: Keuze uit
De digitale dramaturg
Digitale dramaturgen maken hun opwachting in de podiumkunsten. Wat zijn digitale dramaturgen precies en welke rol vervullen ze?
Het werk van mediakunstenaar Gertjan Biasino laveert tussen installaties en performances waarin geluid en beeld op bijzondere manieren met elkaar in aanraking worden gebracht. Zo werkt hij samen met een geluidskunstenaar en gaat hij als digitale dramaturg op zoek naar een constante interactie tussen muziek en beeld.
Yves Regenass is een Zwitserse artistieke duizendpoot die graag digitale middelen inzet voor zijn eigen performances of de voorstellingen waarvoor hij als digitale dramaturg optreedt. Hij vertelt over hoe hij zijn functie ziet.
Moderator van het gesprek is Jan Pauly.
AR in het podiumhuis
Thunderboom Records is een innovatielab voor de muziekindustrie. Samen met de Vereniging Nederlandse Poppodia en Festivals ontwikkelen ze hun eigen open-source Augmented Reality-tool waarmee elk Nederlands muziekpodium op maat gemaakte AR-ervaringen kan creëren. Joost de Boo en Max Tiel komen naar Oostende om te vertellen over hun non-profit innovatielab en de wonderlijke innovaties die er ontstaan.
15u10 - 15u25: Creative Europe
Cultuurconnect stapte in oktober 2024 mee in Digital On Stage, een Creative Europe samenwerkingsproject dat makers en podiumhuizen uit 6 landen drie jaar lang zal ondersteunen in de productie en distributie van digitale podiumvoorstellingen. Kristof Van den Branden, innovatiemanager bij Cultuurconnect, licht het project toe.
15u30 - 16u50: The Metamovie: Alien rescue
Alien Rescue is het eerste verhaal van The Metamovie, een concept bedacht door Jason Moore. Zo’n Metamovie is in de eerste plaats een film, waarin de acteurs live acteren in een Metaverse. De acteurs spelen elk op een andere fysieke locatie, maar ze komen samen in dezelfde virtuele 3D-ruimte. Ze kennen de grote verhaallijnen, maar toch is elke opname anders, want het publiek speelt een rol in het verhaal en kan bepaalde keuzes maken. Tijdens deze sessie volgen we live 40 minuten van Alien Rescue, gevolgd door een gesprek met Jason Moore over het Metamovie concept.
Overzicht van de voorstellingen & demo's
Doorheen de dag zijn er heel wat demo’s en voorstellingen die tegelijkertijd lopen met de gesprekken. Sommige voorstellingen duren een uur, andere zijn korter. In het formulier kan je een slot boeken.
11u00 - 16u00: Anxious Arrivals | CREW
(slots van 15 min.)
Anxious Arrivals is CREW's nieuwste XR-ervaring en verdiept zich in hoe de pandemie onze interacties met ruimte heeft veranderd. Met CREW's baanbrekende technologische onderzoek toont Anxious Arrivals drie meeslepende scènes, levendige graphics en meeslepend geluid. Deze grootschalige virtuele performance nodigt het publiek uit om nieuwe technologieën en hun invloed op onze verbindingen met ruimte en elkaar te verkennen.
11u00 - 16u00: Apple Vision Pro - demo
(slots van 15 min.)
The Apple Vision Pro van Apple ligt nog niet in onze winkelrekken, maar je kan de Mixed Reality-bril wél al uitproberen op For Real. Scroll met je ogen door de virtuele werelden van Apple, tik je vingers tegen elkaar en er staat plots een Dinosaurus in De Grote Post!
11u00 - 17u30: Songs for a passerby | Celine Daemen
(slots van 30 min. tussen 11u-13u15 en vanaf 14u15 doorlopend)
Geniet van de Virtual Reality-operavoorstelling van Celine Daemen die in 2023 op het Filmfestival in Venetië de grote prijs van de ‘Immersive’ categorie wegkaapte. Hoe verhouden we ons tot wat vergankelijk is? Die vraag schotelt Celine Daemen je voor tijdens haar VR-opera.
Zijn we een onderdeel van de vergankelijke wereld? Of kijken we er alleen maar naar? Zijn we een lichaam? Of hebben we een lichaam? En is dat vraagstuk niet de oorsprong van alle melancholie?
In Songs for a Passerby zet je een VR-bril op en struin je door een muzikaal droomlandschap. Je treedt als het ware buiten je lichaam en volgt je eigen 3D-spiegelbeeld terwijl dat langs verschillende poëtische scènes stapt: een stervend paard, een koor van prevelende mensen, twee spelende honden.
Songs for a Passerby is een meditatieve zoektocht, waarbij je lichaam door een fysieke en metafysische ruimte beweegt. En waarbij je als een geest of poppenspeler vanop een afstand naar jezelf kijkt. Deze ervaring roept herkenbare, melancholische gevoelens op. Want terwijl de tijd genadeloos voorbij tikt, maak je deel uit van de wereld en sta je er tegelijkertijd helemaal buiten.
11u00 - 16u00: Very VR (expo) | Joren Vandenbroucke en Lucas Dewulf
(slots van 60 min.)
Stap binnen in de lokettenzaal van De Grote Post, zet een VR-bril op en begin aan een kunstzinnige, eindeloze ontdekkingsreis door de virtual reality.
Met Very VR bewijzen Lucas Dewulf en Joren Vandenbroucke dat er heel wat schuilgaat achter de grijze, ietwat saai uitziende VR-bril. Want zodra je die opzet, verdwijnt je zicht op de bestaande wereld. Die maakt plaats voor een oneindig creatief universum boordevol explosieve kleuren en tonnen verbeelding. De toegankelijke expo belicht verschillende artistieke toepassingen en laat je proeven van de extreem diverse VR-kunst.
12u00 - 13u00: Alcatraz demo
Op het Alcatraz Metal Festival wordt de publieksbeleving in de moshpit tot bij rolstoelpatiënten gebracht met een VR-bril. Een cameraman met een 360°-camera schiet tussen het publiek in de frontstage een aantal beelden, die meteen nadien worden gemonteerd. Prison guards bieden de rolstoelpatiënten een VR-bril aan, waardoor ze eventjes virtueel in de menigte staan. Duik tijdens For Real ook eens in de Alacatraz moshpit. Zet de VR-bril op en beleef de ervaring die een Henry van de Velde award won in 2024.
13u00 en 15u00: Wood (try-out) | Robbert&Frank Frank&Robbert
(60 min van 13u-14u en van 15u-16u)
Tijdens WOOD visualiseren Robbert&Frank Frank&Robbert verschillende netwerken: van het wortelstelsel van een boom tot het dradennetwerk van een paddenstoel of schimmel. De deelnemers krijgen een VR-bril op die tegelijk als blinddoek dient. Ze gaan op zoek naar elkaar en staan daarbij telkens voor de keuze: breiden ze hun netwerk uit of verbreken ze het net?
WOOD is de derde voorstelling van een vijfluik over de elementen aarde, vuur, hout, water en metaal. WOOD maakt deel uit van het langetermijnproject Table Dialogues, een reeks van vijf interactieve voorstellingen. In 2021 ging EARTH in première. Daarin wekten twee mensen een kosmos tot leven. Ze legden verborgen waarheden bloot en kwamen ook meer over elkaar te weten. In 2024 bracht FIRE het publiek samen rond een symbolisch kampvuur. Daar gaven de deelnemers persoonlijke verhalen door van generatie op generatie.
14u00 - 15u00: Simple machines | Ugo Dehaes
(60 min)
In de kindervoorstelling Simple Machines neemt Ugo Dehaes je mee naar zijn kelder, waar hij robots kweekt en ze tot dansers opleidt. Talloze economische principes domineren onze wereld. Daardoor maken we alles zo goedkoop en efficiënt mogelijk. Als antwoord daarop ontsloeg Ugo Dehaes ál zijn dansers … Die wil hij vervangen door robots.
In zijn kelder onderzoekt hij hoe hij die robots zelf kan kweken en trainen. Zijn robots worden geboren uit gekke cocons. Daarna kruipen ze over tafel als vreemde rupsen. Sommigen krijgen haar, anderen trippelen rond als kleine hondjes.
Via artificiële intelligentie laat Ugo Dehaes zijn robots een dansvoorstelling bedenken. Daardoor valt ook zijn job als choreograaf weg. Zo probeert Simple Machines de mens uit het creatieproces te filteren. En zo werpt het misschien wel een blik op de toekomst…
Na afloop mag het publiek de robots zelf nieuwe woorden en bewegingen aanleren in de Installatie Arena, die deel uitmaakt van het decor van Simple Machines.
Deze voorstelling is voor iedereen vanaf 7 jaar.
19u00 - 21u30: These Viole(n)t Delights | Live Action RolePlay game
De Grote Post wordt omgevormd tot decor voor wat het midden houdt tussen een levensechte game en een theatervoorstelling. These viole(n)t delights is een LARP (live action role play) dat structurele vormen van geweld wil verkennen. Hoe verhouden we ons tot onrecht en wat kunnen we eraan doen? Is er in onze maatschappij ruimte voor collectieve verontwaardigheid?
Onze partner(s)
Cultuurcentrum De Grote Post
De Grote Post is het cultuurhuis aan zee waar artiesten en publiek elkaar ontmoeten, makers en denkers elkaar inspireren.
www.degrotepost.beCultuurconnect
Cultuurconnect gaat voor digitale innovatie in kunst en cultuur samen met lokale cultuurhuizen, overheden, technologiespelers en artistieke initiatieven. Cultuurconnect ondersteunt Vlaamse gemeenten bij de digitale uitdagingen van hun cultuurbeleid, met klemtoon op openbare bibliotheken, cultuur- en gemeenschapscentra.
www.cultuurconnect.beafgelopen
vrijdag 29 november
van 9u tot 20u
- De inschrijvingen zijn afgesloten -
organisatie
Sociaal Fonds Podiumkunsten
partners
Cultuurcentrum De Grote PostCultuurconnect
prijs € 0,00
Deze opleiding is voorbij. Bekijk het huidige opleidingsaanbod.
Deze opleiding is volzet. Je kan wel nog inschrijven op de reservelijst; wij geven je een seintje als er iemand annuleert. Bovendien houden we je op de hoogte als we een nieuwe sessie van deze opleiding plannen.