loon- en arbeidsvoorwaarden

minimale arbeidsduur

Wat is het minimum aantal uren dat je per contract mag worden tewerkgesteld?

Een deeltijds contract moet minstens één tiende van een voltijdse tewerkstelling zijn.

Wet van kracht vanaf juni 2026: minimale arbeidsduur van 1/3e naar 1/10e

Deze wet wijzigt de verplichte minimumduur. Vanaf 1 juni zal een deeltijds werknemer minstens 1/10e van een voltijdse arbeidsduur presteren. Binnen het stelsel van 38 uren per week, komt dit dus neer op een minimum van 3 uur en 48 minuten per week.

 

Dit laat arbeidsovereenkomsten voor een kortere wekelijkse duur toe en biedt meer flexibiliteit voor specifieke functies of voor werknemers die slechts een beperkt aantal uren willen of kunnen werken, zoals studenten of gepensioneerden.


De 3-urenregel blijft wel bestaan onder zijn huidige vorm. De dagelijkse grens (minstens 3 uur per werkperiode) blijft dus behouden. Er bestaan wettelijke uitzonderingen die niet onder de 3-urenregel vallen zoals de openbare sector, rechtstreeks gesubsidieerde personeelsleden van het gesubsidieerd vrij onderwijs, werknemers die het werk deeltijds hervatten met toestemming van de arts van de mutualiteit, werklozen PWA, schoonmaakpersoneel, en specifieke contracten uit de socioculturele sector, net als occasionele arbeid.

bron: nieuwe federale wetgeving

Steenstraat 29 / bus 10
1000 Brussel

+32-(0)2-201 30 03
sociaalfonds(a)podiumkunsten.be

e-news vacatures, opleidingen of sectornieuws:

schrijf je in