• digitale transformatie
  • communicatie & marketing

datagedreven werken in de cultuursector

Sociaal Fonds Podiumkunsten en Cultuurconnect organiseren in samenwerking met Cultuurmarketing, het platform voor marketing- en communicatieprofessionals in de sector, een Vlaamse variant van de opleiding datagedreven werken in de cultuursector. Leer op welke manier je data kunt benutten om weloverwogen strategische keuzes te maken en dagelijkse werkzaamheden te verbeteren.

Het gebruik van data is niet alleen onmisbaar in een goed gefundeerde marketingstrategie om publiek te bereiken en betrekken, maar ook van absolute meerwaarde bij interdisciplinaire projecten zoals het ontwikkelen van een effectieve donateur- of vriendenwervingsstrategie of het lanceren van nieuwe programmaformats.

In deze training leer je hoe je data kunt vertalen in waardevolle inzichten en strategieën die direct toepasbaar zijn voor jouw culturele organisatie. In een traject van drie maanden werk je aan jouw vaardigheden op het gebied van datagedreven werken door een combinatie van theorie, inspirerende voorbeelden, kennisdeling met andere deelnemers en het ontwikkelen van een pilootproject.

Verhelderende inzichten waarbij een theoretisch kader gekoppeld wordt aan inspirerende voorbeelden: ideale opbouw voor een cursus datagedreven werken in de cultuursector.

Marc Steens, Compagnie Cecilia

Bij de start van de opleiding beschrijf je waar jouw organisatie staat op het gebied van dataverzameling, -analyse en -toepassing. Vervolgens ga je aan de slag met een datagedreven pilootproject binnen jouw strategie voor publieksbereik, dat je leert om op basis van data-inzichten te handelen. Voorbeelden zijn het verkrijgen van meer relevante publieksdata en het maken van een klantwaarde-analyse voor gerichte doelgroepsegmentatie om publiek beter van dienst te kunnen zijn.

Na afloop van de training weet je hoe data-geïnformeerde besluitvorming werkt en kan je dit toepassen binnen jouw werkzaamheden. Het pilootproject kan dienen als stimulans om datagedreven werken (en jouw nieuwe vaardigheden) breder te integreren in de organisatie.

Inhoud

De volgende onderwerpen maken deel uit van het programma:

  • De kracht én beperkingen van data;
  • Hoe data kan bijdragen aan het realiseren van zowel jouw marketing- als organisatiebrede doelstellingen;
  • Analyse en interpretatie van diverse soorten data in de cultuursector;
  • Actionable data: hoe je data-inzichten omzet naar concrete marketingacties;
  • Data intelligence: van terugblikken en analyseren naar de toekomst voorspellen;
  • Verkenning van bovenlokale digitale basisinfrastructuren in het kader van publieksbereik in Vlaanderen, zoals DigitaalPodium en het UiTwisselingsplatform
  • Aan de slag met jouw eigen datagedreven pilotproject: wat ga je meten en waarom?
  • Inbedding en draagvlak in de organisatie;
  • Inspirerende voorbeelden binnen- en buiten de cultuursector, waaronder de demonstratie van een RFM-analyse en een praktijkvoorbeeld over het vergroten van klantenbinding bij een theater.

Voordat ik aan de cursus begon voelde data soms als het zoeken naar een speld in een hooiberg. Waar begin je? De cursus datagedreven werken biedt handvatten om jezelf concrete vragen en doelen te stellen. Data is hierin het middel, niet het doel. Hoe kan het je écht verder helpen.

Maureen Bot, Zuiderzeemuseum

Praktische details

Opleidingsdata:

  • dinsdag 26 maart 2024 (10:00 – 16:30 uur bij AMUZ in Antwerpen)
  • woensdag 27 maart 2024 (10:00 – 16:30 uur bij AMUZ in Antwerpen)
  • maandag 15 april 2024 (9:30 – 12:30 uur, online)
  • maandag 22 april 2024 (9:30 – 12:30 uur, online)
  • maandag 6 mei 2024 (9:30 – 12:30 uur, online)
  • maandag 27 mei 2024 (10:00 – 16:30 uur bij AMUZ in Antwerpen)

Locatie fysieke bijeenkomsten:
AMUZ (Festival van Vlaanderen Antwerpen)
Kammenstraat 81, 2000 Antwerpen

Lunch en consumpties zijn inbegrepen bij de bijeenkomsten op locatie.

Studiebelasting: 28,5 lesuren en ca. 4 uur huiswerk per week, afhankelijk van de grootte van jouw plan van aanpak.

Let op: voor aanvang van deze training ontvang je een intake waarin je je verwachtingen en vraagstukken kan inbrengen. Daarom adviseren we je voor 28 februari 2024 aan te melden. Het is niet mogelijk om de bijeenkomsten die in Antwerpen zijn, op afstand online te volgen.

Joyce van Lievenoogen

Joyce van Lievenoogen

Joyce van Lievenoogen is een ervaren marketing- en salesmanager in de cultuur- en leisuresector (o.a. MOJO Concerts, Studio 100 Benelux en Scapino Ballet Rotterdam). In 2020 rondde zij de post-HBO opleiding ‘Data Driven Strategie & Organisatie’ af aan Beeckesteijn Business School. Joyce is gedreven om databedreven werken in de cultuursector naar een hoger niveau te tillen. Dit doet zij door kennis én praktijkervaring te delen als hoofddocent bij de cursussen van Cultuurmarketing en Sociaal Fonds Podiumkunsten / Cultuurconnect en door op freelance basis culturele organisaties bij te staan in strategisch advies en implementatie.

Sara Oomen

Sara Oomen

Sara Oomen is de tweede docent van deze cursus. Zij is zelfstandig marketing researcher in de culturele sector, waarbij ze ervaring heeft in verschillende disciplines zoals theater, klassieke muziek, dans, film en beeldende kunst. Haar onderzoeken richten zich vaak op het profileren of segmenteren van bezoekers. Sara is gespecialiseerd in het leveren van inzichten in klantgedrag door (bestaande) data te analyseren (uit bijvoorbeeld ticketverkoop) en de vertaalslag te maken van inzicht naar strategie.

Een zee aan waardevolle theorie die heel concreet naar de realiteit kan worden vertaald.

Stijn van Bosstraeten, Zonzo Compagnie

Doelgroep

De training is geschikt voor medior en senior communicatiemedewerkers en -verantwoordelijken, publiekswerkers, marketeers en aanverwante functies in de Vlaamse cultuursector. De inhoud van de training is toepasbaar voor verschillende segmenten in de cultuursector, waaronder (maar niet uitsluitend) cultuurhuizen, de podiumkunsten- en muzieksector, bibliotheken en musea.

Voor deelname is het belangrijk dat je inzicht hebt in de strategie van jouw organisatie op het niveau van het managementteam en over beslissingsbevoegdheid beschikt. Het is voor deelname niet noodzakelijk om over ticketing data te beschikken: iedere deelnemer onderzoekt voor diens eigen organisatie welke informatie bruikbaar is en/of beschikbaar gesteld kan worden.

Recht op opleidingskrediet

Gebruik je jaarlijks opleidingskrediet van 600 euro als je tot één van deze groepen behoort:

  • werknemers van PC 304
  • studenten, stagiairs en lerenden binnen een organisatie uit PC 304
  • flexwerkers die in 2022, 2023 of 2024 minstens 10 dagen rechtstreeks tewerkgesteld zijn geweest in de sector (PC 304) en op het moment van de opleiding werkzoekend zijn. Meer info vind je hier.

heb je vragen over je opleidingskrediet? opleiding@podiumkunsten.be

Sam

Vragen over deze opleiding?

Contacteer dan onze collega Sam Stobbelaar.

sam@podiumkunsten.be

Onze partner(s)

Cultuurmarketing

Cultuurmarketing is hét platform voor marketing- en communicatieprofessionals in de culturele sector. Professionele ontwikkeling, vernieuwing en draagvlak voor marketingcommunicatie zijn essentieel om het publieksbereik van cultuur te verbreden. Cultuurmarketing zet zich daar sinds 2014 voor in, samen met een netwerk van 1.400 gedreven marketing- en communicatieprofessionals. Cultuurmarketing ontwikkelt inspirerende events, een veelzijdig trainingsprogramma en leerzame artikelen. Zo maken we cultuur samen toegankelijk voor een breed publiek.

cultuurmarketing.nl

Cultuurconnect

Cultuurconnect gaat voor digitale innovatie in kunst en cultuur samen met lokale cultuurhuizen, overheden, technologiespelers en artistieke initiatieven. Cultuurconnect ondersteunt Vlaamse gemeenten bij de digitale uitdagingen van hun cultuurbeleid, met klemtoon op openbare bibliotheken, cultuur- en gemeenschapscentra.

www.cultuurconnect.be

reservelijst

opleiding

locatie

AMUZ - Wit Salon

Kammenstraat 81

2000 Antwerpen

organisatie

Sociaal Fonds Podiumkunsten

partners

Cultuurmarketing Cultuurconnect


prijs € 1.849,00

inschrijven

Deze opleiding is volzet. Je kan wel nog inschrijven op de reservelijst; wij geven je een seintje als er iemand annuleert. Bovendien houden we je op de hoogte als we een nieuwe sessie van deze opleiding plannen.

Steenstraat 29 / bus 10
1000 Brussel

+32-(0)2-201 30 03
sociaalfonds(a)podiumkunsten.be

e-news vacatures, opleidingen of sectornieuws:

schrijf je in